Hur man undviker att vara för snabb

Prolog.
Han var i 70-årsåldern, bar hästsvans och kulmagen gick inte av för hackor. Och han var häpnadsväckande snabb. På några ynka meter tog han täten på Norrtälje busstation när buss 637 släppte av oss passagerare, nästan alla seniorer. (Ändå hade vi inte varit på gratis resa till Åland). God tvåa var en dam med randig dramaten och ett knippe lila flox i vänster hand vars kronblad såg aningen deprimerade ut. På lätta ben följde hon hästsvansen. Hon skuggades av en annan dam i vitt hår och besynnerliga jeans som hon möjligen ärvt av ett barnbarn som ville att farmor skulle se lite mera ungdomlig ut. Först på fjärde plats låg jag själv i racet mellan Norrtäljebussen och Stockholmsbussen denna afton i september.

Akt 1.
Jag, en gammal maratonlöpare, drog på allt vad de 65-åriga benen tillät men kunde inte följa tättrion. Hjärtat bankade, den första svettpärlan syntes på pannan. Fjärdeplatsen förföll obeveklig, och jag tänkte att ”f-n att jag ska drabbas av samma öde som Sven Nylander”. Ni minns den gamle 400-meters häcklöparen som aldrig räckte till när det verkligen gällde. Nylander – den ständige fyran, alltid precis utanför pallen.
Akt 2.
Jag ökade takten och knappade in på tanterna men kom inte förbi. Hästsvansen stod redan parkerad längst fram i kön med ett försmädligt leende över det illröda ansiktet och det lika röda SL-kortet i handen vilket han köpt till reducerat pris.
Akt 3.
Men så körde Stockholmsbussen fram och dörrarna hamnade exakt där tanterna och jag stod. Hästsvansen hade varit för snabb, kommit för långt fram i kön. När chauffören öppnade smet jag förbi det vita håret. Tanten med dramaten hade dock varit med förr och blockerade.
Nåja, jag knep en hedrande andraplats och kunde tack och lov undgå att bli en ny Nylander. Fick dessutom en av de åtråvärda fönsterplatserna med panoramautsikt längst fram. Inte illa.
Akt 4.
När hästsvansen kom upp på dubbeldeckarens andra våning såg han sig ilsket ikring. Besegrad, förpassad till den förnedrande fjärdeplatsen och ett säte i mitten av bussen.
Epilog och sens moral.
Bästa senior, var snabb när du ska byta buss. Men var inte för snabb, det kan straffa sig, och förpassa dig till den försmädliga fjärdeplatsen.

Kantor


Kommentarer
Postat av: Solveig Wanland

Jag ligger dubbelvikt över datorn och vrålar av skratt! Ni är ju helt underbara ni två! Och nej, ni är inte för gamla! Ni är två attraktiva män i sina bästa år som skriver med sådan schvung och sådan distans till er själva att vi dånar!

2012-11-16 @ 22:15:51
URL: http://suncats.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0