Allt är inte mörker på Södermalm

Allt är inte nattsvart även om brottsligheten i huvudstaden grasserar. Som de många källarinbrotten vilka i princip aldrig klaras upp. Själva har vi fått förrådet uppbrutet, muddrat och tillstökat mer än en gång. Men det ryms också en god portion ärlighet i vår vackra huvudstad.

Häromkvällen var en vän och jag ute och åt en bit mat. Jag hade cyklat till T-stationen och ställt ifrån mig cykeln eftersom det är ganska långt till restaurangen ifråga. På tricken (OBS! ålderdomligt uttryck för spårvagn, av äldre även brukat för T-bana) kom jag plötsligt ihåg att jag hade glömt att stänga av lyset på framlampan och demontera densamma. Samt låsa cykeln. Framför mig såg jag en blinkade fyr i Stockholmsnatten. Och hur den lockade till sig Södermalms mindre nogräknade medborgare, som kanske kunde ha nytta av lampan. Vid exempelvis källarinbrott. Blundade jag fanns det ingen cykel alls.

Berättade om glömskan för vännen och båda konstaterade – något lakoniskt – att det var nog ajöss med lampan. Och förmodligen hojen. Åtminstone med batteriet.

Men icke. När jag långt senare på kvällen återvände stod cykeln, till min glada förvåning, kvar badande i mörker. Kunde konstatera att lampan, en sån där som man med ett klick monterar av och på, också satt kvar som en liten fågel på styret.

Inte nog med det. Någon omtänksam själ hade dessutom haft vänligheten att stänga av den blinkande fyrbåken.

Med såväl behållen cykel som lampa kunde jag trampa hemåt i den nattsvarta Stockholmsnatten upplyst av denna solskenshistoria.

Vem påstod att det inte finns hopp om mänskligheten?

 

Kantor


Kommentarer
Postat av: Astrid Binnerstam

Klart att det finns hopp om mänskligheten! De flesta människor är hyggliga, det är bara media som fått för sig något annat. Men när jag själv i vintras hittade en Iphone utanför biblioteket och därför tänkte att det var bäst att lämna in den där, så tittade de två kvinnorna bakom disken ganska konstigt på mig. Som om jag vore en brottsling. Jag har inte vågat fråga om de hittade ägaren. :-)

2014-03-01 @ 18:42:29
URL: http://norbergianblue.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0