Dardel, Aalto och en blompotta

Nyligen sålde auktionshuset Bukowskis Nils Dardels målning Vattenfallet för 25 miljoner kronor, vilket sägs vara rekord för ett svenskt modernistiskt verk. Dåliga tider för många är uppenbarligen goda för andra. Den då blott 33-årige konstnären målade tavlan i Paris 1921.

På plats kunde jag följa auktionen. Andäktig tystnad under budgivningen följdes av ett diskret mummel när det sista miljonstrecket passerades. Själv satte jag tänderna i ett rött och inbjudande  äpple som auktionsfirman bjöd på, som – skulle det visa sig – var ganska ruttet inuti.

Varvid tankarna vandrade till en gul gammal plastpotta och en något bleknad brodyrtavla i vårt källarförråd. Tavlan är från tidigt 1970-tal och konstnären/konstnärinnan är så vitt jag vet okänd, i vart fall är det inte en Dardel. Motivet är en solros. Hade tänkt skänka den till Myrorna. Men nu kanske jag ska ligga på den några år, man vet aldrig hur konstvärldens vindar blåser.

Ett par veckor senare säljer Bukowskis inkromet i en sjukhussal designad av den finska nationalikonen Alvar Aalto. En maläten garderob har utropspriset 20 000 – 25 000 kronor, ett tvättställ 4 000 -5 000 kr. Ja, allting går att sälja med mördande reklam.

 Varvid jag fattade beslutet att ändå kånka iväg solrosen till Myrorna. Men pottan stannar i familjens ägo, den kan bli en raritet med tiden och förvandlas till en guldkantad pensionsförsäkring för något av barnbarnen.

Kantor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0